Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Znajdź firmę

-
Nazwa
Miejscowość  
 
  » zaawansowane

Polecamy

-
Załóż sklep internetowy i zarabiaj Wypełnij e-wniosek EDG-1 Wypełnij e-wniosek VAT-R Produkty finansowe dla firm Gazeta Podatkowa

Rejestracja kas fiskalnych

20:31 12.01.2004

Podatnik stosujący kasę fiskalną obowiązany jest do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Aby móc używać kas fiskalnych, czyli rejestrujących należy najpierw dokonać rejestracji ich samych.

Uruchomienie kasy


Uruchomienie pamięci fiskalnej kasy przez wpisanie do niej numeru unikatowego kasy potocznie jest nazywane "fiskalizacją". Przed tą czynnością pamięć fiskalna nie jest aktywna i nie dokonują się w niej żadne zapisy, toteż takie urządzenie z prawnego punktu widzenia nie jest kasą fiskalną.

Do wpisania tego unikatowego numeru uprawnione są odpowiednie służby serwisowe, dysponujące uprawnieniami nadanymi przez producenta lub importera. W trakcie fiskalizacji uprawniony serwis wpisuje do pamięci fiskalnej numer NIP podatnika, oraz dokonuje włączenia pamięci fiskalnej, która do tej pory była w tzw. trybie szkoleniowym. Serwisant (pracownik służb serwisowych) musi legitymować się odpowiednim identyfikatorem, upoważniającym do obsługi odpowiednich kas.

Po dokonaniu tychże czynności podatnik oraz służby serwisowe zobowiązani są do poinformowania właściwego urzędu skarbowego, w którym zarejestrowany jest użytkownik jako płatnik VAT (ma nadany numer NIP), o zainstalowaniu kasy Informację tę należy przekazać do urzędu najpóźniej do siódmego dnia od daty zainstalowania kasy rejestrującej.

Na podstawie przekazanej informacji urząd skarbowy nadaje urządzeniu indywidualny numer ewidencyjny, który powinien być umieszczony w "Książce serwisowej" oraz powinien być widoczny i na trwałe umieszczony na obudowie urządzenia fiskalnego.

W przypadku zmiany siedziby i miejsca dokonywania rozliczeń podatkowych, podatnik zgłasza to we właściwych (poprzednim i nowym) urzędach skarbowych, w gestii których leży dokonanie zmiany numerów ewidencyjnych i poinformowanie o tym fakcie podatnika, celem dokonania aktualizacji wpisów do książek serwisowych kasy.

Może zaistnieć sytuacja, w której dojdzie do trwałego uszkodzenia pamięci fiskalnej, jej wymiany lub zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej. Wówczas podatnik ma obowiązek wyrejestrowania urządzenia fiskalnego. Wyrejestrowanie to polega na powiadomieniu właściwego urzędu skarbowego i służb serwisowych o powodach zakończenia używania kasy rejestrującej. Ma to na celu dokonanie protokolarnego odczytu wszystkich zapisów z pamięci fiskalnej bądź w przypadku awarii pamięci fiskalnej przekazania kasy do producenta celem podjęcia próby odczytu danych.

Nie należy kupować urządzeń rejestrujących z nieznanych, przygodnych źródeł, bez odpowiednich zabezpieczeń. Wówczas może dojść do sytuacji, w której okaże się, że oni fiskalizacja ani serwisowanie tejże kasy nie jest możliwe.

Zadaj pytanie ekspertowi:

Pytanie, które wpiszesz poniżej, powinno dotyczyć prawa, podatków, księgowości, finansów lub Unii Europejskiej. Odpowiedź nie podlega opłacie. Redakcja Twoja-Firma.pl zastrzega sobie prawo do udzielania odpowiedzi na wybrane pytania. Zanim jednak skorzystasz z porady eksperta, koniecznie zapoznaj się z regulaminem usługi oraz poradami już udzielonymi przez eksperta.

Zadaj pytanie ekspertowi