Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Znajdź firmę

-
Nazwa
Miejscowość  
 
  » zaawansowane

Polecamy

-
Załóż sklep internetowy i zarabiaj Wypełnij e-wniosek EDG-1 Wypełnij e-wniosek VAT-R Produkty finansowe dla firm Gazeta Podatkowa

firma wiarygodna finansowo

Bezzwrotne 25 000 zł na rozwój Twojej firmy. Sprawdź rewolucyjne na polskim rynku finansowanie dla firm!


reklama 

vw

Zakładasz lub prowadzisz firmę?
Nie przepłacaj biurom rachunkowym
SAMOZATRUDNIENIE - prosty program księgowy.
Sprawdź, jak wiele zyskasz!


reklama 

Ekspert - Pytania i odpowiedzi

08:37 18.11.2005

Czy mogę zgłosić działalność w urzędzie miasta, w którym nie jestem zameldowany?

Chcę założyć działalność gospodarczą. Jestem studentem. Stałe zameldowanie mam w Rzeszowie a studiuję w Bydgoszczy. Czy mogę działalność zgłosić do urzędu miasta w Bydgoszczy nie mając tam żadnego zameldowania? Czy jak rozpocznę w Rzeszowie to czy mam wtedy wszystkie sprawy załatwiać w Rzeszowie?

Niestety fakt, że jest Pan studentem, nie zwalnia Pana na mocy obowiązującego prawa do rejestracji działalności gospodarczej gdzie indziej niż w miejscu zameldowania. Działalność może Pan wykonywać gdziekolwiek, ale rejestracja musi być w miejscu zameldowania. A zatem jest Pan zmuszony jak każdy obywatel Rzeczpospolitej Polskiej do spełnienia tych samych warunków rejestracyjnych własnej działalności gospodarczej. A zatem na początku należy zgłosić wpis do ewidencji działalności gospodarczej do właściwego Urzędu Miejskiego w Wydziale Działalności Gospodarczej i Przekształceń Własnościowych. W urzędzie wypełnia się stosowny formularz, który uzyskać można na miejscu. Po upływie dwóch tygodni urząd wystawi stosowne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

Zaświadczenie to odbiera Pan po upływie tego terminu w tym samym miejscu, w którym składał Pan podanie. Jest ono niezbędne do dalszej procedury zgłaszania działalności gospodarczej. Koszt wpisu to opłata skarbowa w wysokości od 50-200 zł, zaś opłata za zmianę danych, np. adresu, miejsca wykonywania działalności, zakresu działania to koszt 50-100 zł. I to byłoby na tyle, jeżeli chodzi o rozpoczęcie procedury. Proszę pamiętać, że nie załatwia się wszystkiego "od ręki" i prawie w każdej instytucji przewidziany jest termin do załatwiania czynności urzędowych. formalności proceduralne trwają od 3 do 4 tygodni. Po otrzymaniu zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, należy złożyć podanie do Urzędu Statystycznego o:

  • wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej,
  • przyznanie numeru identyfikacyjnego - REGON.
Podanie to można złożyć jednak dopiero po otrzymaniu zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, a to z tego względu, iż ksero tego zaświadczenia będziesz musiał złożyć w Urzędzie Statystycznym. We wniosku mającym charakter formularza, który otrzymujesz na miejscu, podajesz swoje dane osobowe oraz precyzujesz charakter i przedmiot swojej działalności gospodarczej. Następuje to w ten sposób, że określasz urzędnikowi rodzaj działalności, który ją precyzuje numerem według Polskiej (PKD) i Europejskiej (EKD) Klasyfikacji Działalności. Te wszystkie dane będę zawarte w zaświadczeniu o numerze identyfikacyjnym REGON, który zostanie Ci przyznany po upływie min. 1 tygodnia, max. 2 tygodni. Formalności dokonywane są bez opłat skarbowych.

Należy również założyć rachunek bankowy firmy (zgodnie z art. 13 prawa o działalności gospodarczej). W tym celu należy posiadać Regon i wyrobioną pieczątkę naszej firmy (pieczątka jest niezbędna przy wypełnianiu dokumentów bankowych). Posiadanie rachunku bankowego wymagane jest przy zgłoszeniu działalności gospodarczej w Urzędzie Skarbowym. Wypełniając odpowiedni formularz zgłoszeniowy jest Pan zobligowany do podania nazwy banku i numeru konta firmy.

Następnie należy zgłosić w Urzędzie Skarbowym rozpoczęcie działalności gospodarczej wypisując odpowiedni PIT (formularz zgłoszeniowy). Wszelkie niejasności, wątpliwości i pytania należy kierować do urzędników w Urzędzie Skarbowym, wymagając od nich rzetelnej i jasnej informacji. Przy zgłaszaniu rozpoczęcia działalności gospodarczej, oprócz odpowiedniego zgłoszenia identyfikacyjnego musi się dołączyć ksero:
  • zaświadczenia o spisie do ewidencji działalności gospodarczej,
  • zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON.
Podstawa prawna: Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2004 r. nr 173, poz. 1807)

Wiadomość archiwalna. Treść artykułu dotyczy stanu prawnego obowiązującego w czasie jego publikacji.

Przemysław Gogojewicz
Zadaj pytanie ekspertowi:

Pytanie, które wpiszesz poniżej, powinno dotyczyć prawa, podatków, księgowości, finansów lub Unii Europejskiej. Odpowiedź nie podlega opłacie. Redakcja Twoja-Firma.pl zastrzega sobie prawo do udzielania odpowiedzi na wybrane pytania. Zanim jednak skorzystasz z porady eksperta, koniecznie zapoznaj się z regulaminem usługi oraz poradami już udzielonymi przez eksperta.

Zadaj pytanie ekspertowi