Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Znajdź firmę

-
Nazwa
Miejscowość  
 
  » zaawansowane

Polecamy

-
Załóż sklep internetowy i zarabiaj Wypełnij e-wniosek EDG-1 Wypełnij e-wniosek VAT-R Produkty finansowe dla firm Gazeta Podatkowa

firma wiarygodna finansowo

Bezzwrotne 25 000 zł na rozwój Twojej firmy. Sprawdź rewolucyjne na polskim rynku finansowanie dla firm!


reklama 

Ekspert - Pytania i odpowiedzi

09:06 18.11.2005

Ile za zezwolenie sanepidu na sprzedaż w sklepie spożywczym?

Ile zapłacę za zezwolenie sanepidu na sprzedaż w sklepie spożywczym? Jakie wymagania muszę spełniać?

Jeżeli chodzi o opłaty na sprzedaż artykułów spożywczych, wiele zależy od asortymentu tego sklepu. Napoje alkoholowe wymagają na przykład dodatkowej opłaty. Lokal przeznaczony na sklep spożywczy, powinien spełniać odpowiednie wymagania techniczne i higieniczno-sanitarne. Chodzi nie tylko o odpowiednie usytuowanie lokalu, aby przyciągał jak największą liczbę klientów, lecz także o spełnienie wymogów sanitarnych przy urządzaniu go oraz wyposażaniu poszczególnych pomieszczeń. Większość tych wymogów jest taka sama zarówno w obiektach całorocznych, jak i tymczasowych.

Aby uzyskać zgodę na otwarcie sklepu, a potem już podczas jego prowadzenia uniknąć kary podczas kontroli inspektora SANEPID-u, lokal powinien spełniać określone wymagania higieniczno-techniczne. Podłogi muszą być łatwe do czyszczenia, a na tzw. zapleczu kuchennym oraz w magazynie przeznaczonym do przechowywania żywności - również łatwe do dezynfekcji. Powinny być wykonane z materiałów nieprzepuszczalnych, nienasiąkalnych, toksycznych i zmywalnych. W kuchni powinien zostać wykonany spływ wody z powierzchni tych podłóg. Również powierzchnie ścian powinny być łatwe do czyszczenia, a na zapleczu kuchennym także i do dezynfekcji.

W tych pomieszczeniach, gdzie przetwarza się i obrabia żywność ściany powinny zostać pokryte - co najmniej do wysokości 2 metrów od podłogi - materiałem gładkim. Natomiast połączenia ścian i podłóg muszą być zaokrąglone. Drzwi prowadzące do pomieszczeń kuchennych należy wykonać z materiału łatwego do czyszczenia i dezynfekcji. Przy instalowaniu urządzeń ściekowych w kuchni, należy pamiętać o tym, aby były one kryte, a pokrywy kanałów, wypustów podłogowych i studzienek nie wystawały ponad poziom podłogi, lub nie tworzyły zagłębień.

Aby podczas kontroli SANEPID nie wymierzył właścicielowi restauracji kary, albo nawet nie podjął decyzji o zamknięciu lokalu, przy korzystaniu z urządzeń kuchennych w restauracji, należy przestrzegać następujących wymogów:

  • dokonywać w terminach określonych w instrukcji producenta przeglądu technicznego kotła warzelnego. Instrukcja określa okres pracy (czyli ilość gotowań), po upływie którego prowadzony jest przegląd techniczny osprzętu, ścian i pokrywy kotła. Z kolei zawory bezpieczeństwa powinny być kontrolowane i konserwowane na bieżąco;
  • kocioł należy tak usytuować, aby przy jego otwieraniu strumień pary nie był skierowany na obsługującego go pracownika, a pokrywę kotła zabezpiecza się przed przypadkowym spadaniem;
  • kotły elektryczne muszą być zabezpieczone, aby przelewająca się ciecz nie wpłynęła negatywnie na izolację elektryczną.
Aby sprzedawać alkohol w sklepie przedsiębiorca powinien uzyskać zezwolenie. Rodzaj zezwolenia, a także formalności i opłaty związane z załatwieniem go zależą od tego gdzie i w jaki sposób alkohol będzie wydawany. Właściciel restauracji powinien uzyskać zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży. W tym celu składa w Delegaturze Biura Działalności Gospodarki i Zezwoleń (Wydziale Obsługi Mieszkańców dla Dzielnicy) wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży i dołącza do niego następujące dokumenty:
  • zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych (czyli do siedziby restauracji),
  • pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, gdy restauracja będzie zlokalizowana w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
  • decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, która potwierdza spełnienie warunków sanitarnych przez restaurację.
Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność w zakresie sprzedaży alkoholu wnoszą opłaty - w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem. W roku nabycia zezwolenia, albo utraty jego ważności opłat dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia. W razie decyzji odmownej w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji mogą odwołać się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Zezwolenie wydawane jest na czas oznaczony.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej tekst jednolity tekst jednolity (Dz.U. z 1998., Nr 90, poz. 575 z późn. zm.)

Wiadomość archiwalna. Treść artykułu dotyczy stanu prawnego obowiązującego w czasie jego publikacji.

Przemysław Gogojewicz
Zadaj pytanie ekspertowi:

Pytanie, które wpiszesz poniżej, powinno dotyczyć prawa, podatków, księgowości, finansów lub Unii Europejskiej. Odpowiedź nie podlega opłacie. Redakcja Twoja-Firma.pl zastrzega sobie prawo do udzielania odpowiedzi na wybrane pytania. Zanim jednak skorzystasz z porady eksperta, koniecznie zapoznaj się z regulaminem usługi oraz poradami już udzielonymi przez eksperta.

Zadaj pytanie ekspertowi