Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Znajdź firmę

-
Nazwa
Miejscowość  
 
  » zaawansowane

firma wiarygodna finansowo

Bezzwrotne 25 000 zł na rozwój Twojej firmy. Sprawdź rewolucyjne na polskim rynku finansowanie dla firm!


reklama 

Polecamy

-
Załóż sklep internetowy i zarabiaj Wypełnij e-wniosek EDG-1 Wypełnij e-wniosek VAT-R Produkty finansowe dla firm Gazeta Podatkowa

Siedziba w mieszkaniu a koszty działalności gospodarczej

12:47 15.02.2012
Kategoria: ABC firmy | Źródło: inFakt.pl
Wielu przedsiębiorców na swoją pierwszą siedzibę wybiera własne mieszkanie. Nie jest to rozwiązanie pozbawione wad, ale ma co najmniej jedną zaletę - pozwala włączyć wydatki mieszkaniowe do kosztów działalności.

Oczywiście, można to zrobić jeżeli przedsiębiorca potrafi wykazać bezpośrednie powiązanie tych kosztów z prowadzoną działalnością.

Działalność w mieszkaniu - niedrogo i wygodnie


Dla wielu przedsiębiorców posiadanie siedziby firmy w miejscu zamieszkania jest atrakcyjne przede wszystkim ze względu na niskie koszty. Należy jednak pamiętać, że z odliczeń kosztów mieszkaniowych mogą korzystać tylko osoby, które świadczą usługi niewymagające wykonywania ich w siedzibie klienta. Przykładem mogą tu być graficy, webmasterzy, programiści, dziennikarze, tłumacze, korektorzy, księgowi, architekci czy drobni rzemieślnicy, którzy do wykonywania określonych prac potrzebują jedynie biura lub odpowiednika przestrzeni biurowej, ewentualnie niewielkiego warsztatu. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby płytkarz, murarz lub tynkarz zarejestrował działalność gospodarczą we własnym domu. Ale działalność związana z koniecznością wizyty u klienta (jak usługi remontowo-budowlane) nie uprawnia do rozliczania kosztów mieszkaniowych.

Najważniejsze korzyści z prowadzenia działalności gospodarczej we własnym lub wynajętym mieszkaniu to:
  • oszczędność czasu i pieniędzy - odpadają koszty związane z wynajmem siedziby lub biura, a ponieważ nie ma potrzeby dojazdów do firmy - odpada też czas poświęcany na dojazdy i koszt z nimi związany;
  • więcej czasu dla rodziny - prowadzenie firmy w miejscu zamieszkania to dobre rozwiązanie dla rodziców;
  • efektywne wykorzystanie mediów i elektroniki - używanie na potrzeby działalności gospodarczej posiadanego w domu/mieszkaniu komputera, telefonu, łącza internetowego, dostępu do mediów itp., pozwala uniknąć ponoszenia dodatkowych kosztów z tego tytułu.

Niestety, połączenie biuro + mieszkanie ma też istotne wady, takie jak na przykład:
  • brak miejsca na spotkania biznesowe;
  • mniejsza efektywność pracy - sprawy domowe i rodzina często skutecznie rozpraszają;
  • brak higieny życia codziennego - czyli oddzielenia pracy i życia osobistego;
  • samotność - praca w domu zwykle oznacza brak towarzystwa współpracowników oraz pozbawia możliwości nawiązywania kontaktów biznesowych i wymiany doświadczeń;
  • skomplikowane rozliczenie kosztów - w przypadku posiadania oddzielnego biura kwestia rozliczeń jest jasna i odpadają wówczas sprawy opisane w niniejszym artykule.

Zanim wrzucisz wydatki na mieszkanie w koszty działalności...


Przede wszystkim należy pamiętać, że aby rozliczać wydatki na mieszkanie trzeba zgłosić adres tego mieszkania jako miejsce siedziby firmy. Ale to nie wszystko. Aby rozliczać czynsz za mieszkanie, trzeba także zgłosić w urzędzie miasta lub gminy, że część lokalu wykorzystywana jest do działalności gospodarczej, co wiąże się z wyższym podatkiem od nieruchomości.


Zwróć uwagę: Aby włączyć czynsz do kosztów działalności gospodarczej, trzeba zgłosić do urzędu miasta lub gminy fakt prowadzenia firmy w mieszkaniu i... zapłacić wyższy podatek od nieruchomości.

Należy zwrócić uwagę, że nie ma odgórnie przyjętych stawek podatku od nieruchomości, a istnieją jedynie ustawowe limity. I tak - maksymalna stawka podatku od nieruchomości za mieszkanie nie może przekroczyć 0,65 zł/m2, natomiast w przypadku pomieszczeń przeznaczonych do działalności gospodarczej, górny limit wzrasta aż do 20,51 zł/m2. Oznacza to, że podatek może być nawet 30 razy wyższy! Wysokość tej kwoty zależy od uchwały konkretnej gminy, w której firma ma siedzibę.

Mieszkanie wynajmowane a własnościowe


Czy przedsiębiorca, który wynajmuje mieszkanie jednocześnie służące do działalności gospodarczej również może zaliczyć wydatki mieszkaniowe do kosztów działalności?

Tak - ale wynajem musi być w pełni udokumentowany. Krótko mówiąc, jeśli przedsiębiorca posiada umowę wynajmu, to część wydatków z tym związanych może odliczyć od przychodu tak samo, jak w przypadku mieszkania, którego jest właścicielem. Dotyczy to również mediów, które opłaca przedsiębiorca, nawet jeśli faktury za te media wystawiane są na właściciela mieszkania. Oczywiście, opisana powyżej kwestia wyższego podatku od nieruchomości ma zastosowanie także w tym przypadku.

Jak rozliczać wydatki mieszkaniowe?


Najbezpieczniej wydzielić do celów działalności gospodarczej jeden konkretny pokój - nie będzie wówczas wątpliwości ile miejsca zajmuje prowadzona działalność. Jeśli jednak nie jest to możliwe, na działalność gospodarczą przeznaczamy określony, adekwatny procent powierzchni zamieszkiwanego lokalu. Niezależnie od tego czy przyjmiemy, że działalność zajmuje 20% czy 40% - trzeba umieć to uzasadnić. Konsekwentnie - na podstawie przyjętego szacunku, obliczamy procent od każdego kosztu, który jest niezbędny do prowadzenia działalności (np. czynsz, prąd, gaz, Internet itd.). Celem zmniejszenia podstawy opodatkowania rozliczane są kwoty netto, natomiast VAT można pomniejszyć wówczas, gdy faktura za dany wydatek mieszkaniowy jest wystawiona na przedsiębiorcę.

Należy jednak pamiętać, że w razie kontroli organów skarbowych, trzeba będzie przekonać urzędników, uzasadniając prawidłowość swoich wyliczeń - zarówno jeśli chodzi o wysokość danej kwoty, jak i rodzaj kosztu.

Jak to wygląda od strony formalnej?


Podstawą rozliczeń takich opłat, jak czynsz, media, czy telefon jest dokument zawierający pełną kwotę danego wydatku, którym musi dysponować przedsiębiorca. Formalnie, aby wydatek na mieszkanie włączyć do kosztów działalności trzeba sporządzać dodatkową dokumentację, tzw. dowody wewnętrzne. W takich dokumentach wyszczególnia się konkretną kwotę do zaksięgowania (procent od pełnej kwoty), która stanowi koszt działalności.

Na co trzeba uważać?


Możliwość zaliczenia wydatków mieszkaniowych do kosztów działalności zależy od tzw. zdrowego rozsądku, na który zapewne powołają się urzędnicy, w przypadku zakwestionowania założonego procentu powierzchni, a co za tym idzie wysokości rozliczanych kwot.

Na przykład bardzo prawdopodobne jest podważenie przez urzędników wliczenia w koszty działalności pełnej kwoty rachunku za telefon lub Internet, ponieważ z pewnością przedsiębiorca korzystał zarówno z telefonu, jak i z Internetu także do celów prywatnych. Rozwiązaniem w tym przypadku może być podpisanie drugiej, dodatkowej umowy („na firmę”), która posłuży wyłącznie do celów firmowych.

Inne potencjalne przypadki kwestionowania kosztów, to wydatki niezwiązane bezpośrednio z prowadzoną działalnością. O ile w przypadku księgowego czy grafika uzasadnione będą wyższe koszty za prąd czy Internet, o tyle działalność tego typu nie wiąże się raczej z dużym zużyciem wody czy gazu.

Z Urzędem Kontroli Skarbowej nie ma żartów!


Możliwość rozliczania opłat za mieszkanie jako kosztów działalności brzmi bardzo kusząco, ale warto pamiętać, że zawyżanie kosztów prowadzenia firmy może skutkować odpowiedzialnością karno-skarbową. Dlatego przed podjęciem decyzji o wliczaniu kosztów mieszkaniowych w koszty firmy, przedsiębiorca powinien rozważyć wszystkie konsekwencje - zarówno te związane z wyższym podatkiem od nieruchomości, jak i ewentualną koniecznością tłumaczenia swoich rozliczeń w urzędzie skarbowym.

Źródło: inFakt.pl
Napisz komentarz

Brak komentarzy...