Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Znajdź firmę

-
Nazwa
Miejscowość  
 
  » zaawansowane

Polecamy

-
Załóż sklep internetowy i zarabiaj Wypełnij e-wniosek EDG-1 Wypełnij e-wniosek VAT-R Produkty finansowe dla firm Gazeta Podatkowa

Pracodawca idealny

08:26 06.05.2013
Kategoria: Pracownicy i ZUS | Źródło: Artykuł gościnny
Choć w praktyce nie sposób zadowolić wszystkich, to opłaca się być możliwie najlepszym pracodawcą. Buduje to pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa, przyciąga kandydatów, pozwala szybko i skutecznie pozyskać najlepszych pracowników. Tak naprawdę pracodawca dbając o standard pracy w swojej firmie, w wielu przypadkach czyni doskonałą inwestycję na przyszłość.

Pomimo trudnej sytuacji na rynku pracy, pracownicy nie przestają marzyć o pracodawcy idealnym – zastanówmy się zatem, jaki powinien być, aby spełnić ich wyobrażenia? W wielu przypadkach, co potwierdzają też badania, najważniejsze pozostaje regularne i godne wynagradzanie pracowników. Pracodawca, który płaci zawsze, wystarczająco dużo i na czas, inwestuje tym samym w zaufanie i oddanie swojego zespołu.

Istotne jest również zapewnienie kadrze możliwie najdogodniejszych warunków do pracy. I nie mówimy tu jeszcze o sferze mentalnej, lecz o jak najbardziej materialnym wyposażeniu miejsc pracy, przestrzeganiu zasad BHP – słowem daniu pracownikom narzędzi i komfortu do efektywnego działania. Choć wymaga to pewnych kosztów początkowych, szybko okaże się, że Pani Joanna pracuje jednak znacznie efektywniej, mając do dyspozycji więcej niż dwa metry kwadratowe. Pan Jerzy natomiast dopiero przy sześciokrotnie mocniejszym procesorze w komputerze okaże się informatycznym guru. Czasami wystarczy w pomieszczeniu na lato postawić wentylator, by zaoszczędzić każdemu pracownikowi godzin bezproduktywnej pracy nad schłodzeniem organizmu.

Uczciwość to kolejny czynnik, który w ogromnej mierze decyduje o wartości pracodawcy. Obok przestrzegania prawa pracy oraz zawierania umów z pracownikami na uczciwych zasadach, warto w tym momencie wspomnieć także o sprawiedliwym traktowaniu wszystkich w firmie. Szef powinien oceniać podwładnych pod kątem merytoryki i wkładu w rozwój firmy, a nie kierować się sympatiami. Każdy człowiek ma uczucia i siłą rzeczy jednych lubi bardziej a innych mniej, ale pewnie dlatego nie każdy człowiek może być pracodawcą idealnym...

Do niezbędnych zalet należy z pewnością dbanie rozwój swoich pracowników. Szef doskonały pomaga w dodatkowym podnoszeniu kwalifikacji podwładnych, torując im tym samym ścieżkę rozwoju zawodowego. W naturalny sposób stwarza to także możliwość awansu w ramach jego firmy. A nawet, jeśli okaże się, że pani Małgosia doświadczona wieloma szkoleniami, kursami i „przełomową delegacją w Czeskich Budziejowicach, która wreszcie otworzyła jej oczy i zmieniła postrzeganie rzeczywistości” opuści szeregi firmy, to i tak wśród swoich znajomych opowie, jak to u swojego poprzedniego pracodawcy nabrała nowych, cennych umiejętności. A pamiętajmy – jej znajomi też mają swoich znajomych... W końcu może się okazać, że choć pani Małgosia wybrała inną ścieżkę kariery, to na jej miejsce ustawi się całą kolejka chętnych, niemniej zdolnych osób.

Na wizerunek pracodawcy idealnego wpływają też dodatkowe korzyści, jakie może zapewnić swoim pracownikom. Kompleksowa opieka zdrowotna oraz wyposażenie pracowników w służbowe bonusy pod postacią samochodu albo laptopa na pewno nie zaszkodzi (oczywiście przy odpowiednim skalkulowaniu kosztów), a pozwoli jeszcze silniej związać cały zespół w ramach przedsiębiorstwa.

Oprócz tego idealny pracodawca powinien posiadać także szereg umiejętności „miękkich” – związanych z psychologią i emocjami w kontaktach z pracownikami. Jedną z takich wartości jest autorytet. Nie sztuką jest jednak wzbudzanie postrachu wśród pracowników pod skądinąd apodyktycznym hasłem „nigdy się nie mylę – chyba, że co do Waszej rzekomej przydatności”.

Zdobyć autorytet i prawdziwy szacunek w dowodzonym przez siebie zespole można natomiast, pokazując realną wartość siebie jako szefa, zarówno pod względem kompetencji, jak i w sferze psychologii pracy w grupie.

Skoro już o tym mowa – doskonały szef potrafi łączyć ludzi w określonym celu i umiejętnie pokierować pracą w grupie. Okazując szacunek i wsparcie wszystkim pracownikom i każdemu z osobna, znacznie podnosi morale i standard pracy w swoim przedsiębiorstwie. Załóżmy, że pan Zbigniew i pani Agnieszka ewidentnie za sobą nie przepadają. Pracodawca to widzi, no bo trudno nie dostrzec drobnych, wzajemnych złośliwości, takich jak chociażby celowe tworzenie znienawidzonych przez panią Agnieszkę przeciągów przez pana Zbigniewa. Vice versa - „zupełnie niechcący” zarysowanie samochodu pana Zbigniewa przypadkowo napotkanym kamieniem przez panią Agnieszkę. Całe mistrzostwo pracodawcy idealnego w tym przypadku polega na tym, by po pierwsze pogodzić zwaśnione strony, ale co więcej – zjednoczyć je w dążeniu wspólnego celu, na przykład przydzielając im wspólne zadanie.

Należy także wspomnieć o zachowaniu wysokich standardów etycznych w przedsiębiorstwie, ponieważ to także jedno z zadań szefa idealnego. W ten sposób może on zyskać dodatkowe uznanie i autorytet wewnątrz oraz zadbać o niezwykle ważny wizerunek firmy na zewnątrz. W wielu przypadkach przejaw niemoralnego zachowania pracowników lub co gorsza samego szefa prędzej czy później ujrzy światło dzienne, a rozpaczliwe tłumaczenie, że „były pracownik się mści, bo jest frustratem” może już wtedy nie wystarczyć. Oskarżenia, prawdziwe czy nie, zawsze godzą w reputację przedsiębiorstwa, dlatego warto mocno dbać o standardy etyczne.

Bardzo istotne pozostaje też wyczucie zwierzchnika w weryfikacji pracowników. Musi on dobrze wiedzieć, kiedy być wyrozumiałym po niepowodzeniach, kiedy wprost przeciwnie. W obliczu sukcesów wiedzieć, jak i kiedy docenić poszczególnych członków zespołu. Pracodawca idealny powinien rozumieć też ludzi, którzy potrzebują równowagi między życiem zawodowym, a prywatnym. Mówiąc kolokwialnie – wie, kiedy przycisnąć, ale wie też, kiedy odpuścić.

- Choć w praktyce nie sposób zadowolić wszystkich, to opłaca się być możliwie najlepszym pracodawcą – mówi Rafał Mroziewski, prezes Agencji Pracy Mondi Polska. - Buduje to pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa, przyciąga kandydatów, pozwala szybko i skutecznie pozyskać najlepszych pracowników. Tak naprawdę pracodawca dbając o standard pracy w swojej firmie, w wielu przypadkach czyni doskonałą inwestycję na przyszłość.

/MONDI Polska Agencja Pracy

Napisz komentarz

Brak komentarzy...